Activiteiten Suikerunieterrein Groningen

Geplaatst op 3 februari 2012

Op 2 februari werden de winnaars bekend gemaakt van de prijsvraag over de invulling van het Suikerunie terrein in Groningen.

Ook Outdoor International had een plan ingeleverd. Uiteraard met een sportieve inslag: voor iedereen, van jong tot oud, leuke, min of meer sportieve, avontuurlijke activiteiten. Niet alleen voor groepen, maar voor iedereen die even langs zou kunnen komen.

Helaas hoorden wij niet tot de prijswinnaars, maar willen we via deze weg alle mensen die wel tot de prijswinnaars behoorden van harte feliciteren met hun plan.

Diegene die willen weten wat ons plan was willen we van harte uitnodigen om dit te bekijken .......


We zijn het terrein nog maar nauwelijks op en we weten niet waar we moeten kijken. Overal zijn verschillende mensen bezig. We zien groepjes mensen die lijken een bedrijfsuitje te hebben, maar ook jongeren die gewoon lekker aan het oefenen zijn op hun longboards. Aan de buitenkant van de schoorsteen hangen 2 abseilers op eenzame hoogte. Voor het terras is een groep plaatselijke senioren druk met een pétanque-tournooi. Een deel van de tafels is bezet met bemodderde ATB-ers en een club dames die lachend de vrijgezel in hun midden te kijk zetten. Alles ademt sport, vrije tijd en ontspanning. We krijgen zelf ook zin om wat te gaan doen…..Ook binnen is de sfeer ontspannen. In de hal, waar tijdelijk een lokale kunstenaar exposeert, klinken de geluiden van een djembé-workshop. Een groepje moeders is met verf en penselen zelf bezig met de oefensessie “Leonardo da Vinci”. Even later kunnen we vanuit de kantine meekijken naar een grote groep jongeren die in de surrealistisch verlichte kelder aan het paintballen is. Op de eerste verdieping is een klas scholieren bezig met de eerste kennismakingsles “trendsporten”. Eerst zelf maar eens een broodje bakken in de “kids-corner”…

 

Dit is zomaar een impressie die over een paar jaar werkelijkheid zou kunnen zijn. Zo zien wij het terrein en gebouwen zich graag ontwikkelen. Wat ons betreft het ideale plaatje voor verschillende doelgroepen die zich actief bezig houden met sport, kunst, natuur en cultuur. Het credo:  X-perience !

 

Overwegingen:

· Er is een groeiende behoefte aan het uitoefenen van trendsporten en ongeorganiseerde recreatieve activiteiten en er is een gebrek aan ruimte hiervoor.
Steeds minder mensen zien het zitten om binnen de vaste kaders van een sportvereniging of hobbyclub op gezette tijden, binnen vaste kaders deel te nemen aan activiteiten. De maatschappij verandert snel (deeltijdwerken, tweeverdieners, jobhoppen) zonder dat het vrijetijdsaanbod daar voldoende op inspeelt.
· Mensen bewegen overwegend veel te weinig.
Problemen als overgewicht en bewegingsarmoede zijn zeer actueel. Doordat het sport- en bewegingsaanbod voor de jeugd onvoldoende is (minder bewegingsonderwijs, te weinig ruimte) zullen dit soort problemen in de toekomst alleen maar toenemen.
· Sport, kunst en cultuur moeten zichzelf steeds meer kunnen bekostigen.
Er is minder geld beschikbaar voor gesubsidieerde instellingen op dit gebied. Daardoor zal er in de toekomst steeds minder aanbod komen en steeds minder ruimte voor zijn.
 

Het plan

Ons plan is om een locatie op te bouwen waar commerciële partijen ruimte en aanbod zullen creëren voor trendsporten. Waar mensen uitgedaagd worden te bewegen, te recreëren en te verdiepen. Waar één overkoepelende organisatie een rendabele exploitatie waarborgt voor activiteiten op het gebied van sport, kunst en cultuur. Waardoor ook ruimte en middelen kunnen worden vrijgemaakt voor niet-commerciële activiteiten.
 
Het Suikeruniegebouw en –terrein lenen zich hier bij uitstek voor. Een locatie waar het commerciële trendsportaanbod hand in hand gaat met minder traditioneel georganiseerde vormen van vrijetijdsbeleving en educatie. De activiteiten kunnen niet alleen worden ingezet als middel voor ontspanning, maar ook voor kinderopvang, bedrijfsuitjes, onderwijs, zomerkampen en teamtrainingen.
Door deze synergie onder te brengen bij een commerciële partij ontstaat een rendabele locatie, die een sterk aanzuigende werking krijgt voor Stad en Ommeland. Door de ‘kruisbestuiving’ van activiteiten en doelgroepen kan iedereen (ouders & kinderen, bedrijven, onderwijs & overheid) van elkaar profiteren en zal het aantal bezoekers toenemen. Bijkomend voordeel van zoveel aanbod op één locatie is dat er 365 dagen,’s ochtends, ’s middags en ’s avonds bedrijvigheid zal zijn. Optimaal gebruik dus.
 

Hoe ziet zo´n activiteitencentrum in Groningen er dan uit?

Outdoor Area

Een gebied waar op reservering, groepsgewijs activiteiten beoefend kunnen worden. Denk aan vrijgezellenfeestjes, bedrijfsuitjes en teamtrainingen. Activiteiten hebben een buitensportkarakter (boogschieten, oriëntatietochten, sportmeerkampen, 4x4 terreinrijden etc.) Voor schoolgroepen denken we ook aan een gebied met mogelijkheden om je eigen bivak te bouwen en er te overnachten.
 

Water Area

De verschillende bestaande waterpartijen (vloeivelden) zijn met elkaar verbonden, maar hebben een eigen karakter. We zien een beschut vismeer voor ons. Dé visstek voor de stadjer! Tientallen beschutte visspots waarvan zelfs een paar met een echt kampeervlot. In de waterpartij ernaast zie ik het trendy blobbing, watertrampolines, drijvende klimmuur en een wipe-out baan. In een ander meer is een kabelski-baan zeer druk bezocht net als het naastgelegen kindermeertje met een spray-park op het strand, barbecue donuts, glijbanen, waterballen en ander drijvend materiaal.
 

Beach Area

Hier kunnen beach sporten georganiseerd of vrijblijvend beoefend worden. Vliegeren, beach-volleyball, zandsculpturen, een fonteinpark en een zand/water speelbak voor de kids is maar een kleine opsomming van de mogelijkheden voor de beach area.
 

Kids Corner

Een plek waar je vuur kunt stoken, broodjes kunt bakken, spelletjes kunt doen en kunt starten met een natuur-educatie tocht. Hier kunnen ook de zomerkampen worden gesitueerd. Dé plek voor buitenschoolse opvang of huisvesting van een scouting groep. Hier is ook een blote voetenpad en een helling waar vanaf gegleden kan worden.
 

Indoor Area

Een bezoekerscentrum met  aangrenzend terras. Hier zie ik ruimte voor een kratstapel-arena, touwbaanparcours, boogschietlokaties en een paintball-arena. Maar ook de cross-over met andere vrijetijdsbestedingen vindt hier plaats. In de verschillende zalen worden combinatie programma's aangeboden met kunst, muziek en cultuur. Schilderworkshops, expositieruimtes en drumles.
 

Public Area

Een groot deel van het hele terrein moet vrij toegankelijk zijn. Delen van bovenstaande gebieden vormen samen de Public Area. Dit sluit aan op mijn multi-gebruik en optimaal rendement principe. Overdag is zeer geschikt voor de individuele, vrije sportbesteding van o.a. de flex-werker, huisvrouw of oudere. Ook scholen maken overdag kennis met dit “nieuwe sportaanbod” als onderdeel van hun sportprogramma. In de namiddag zal naschoolse opvang het terrein goed kunnen gebruiken net als bijvoorbeeld de survival-, skate- of waterskiverenigingen. 's Avonds en in het weekeinde zijn de commerciële bedrijfs- en andere groepen meer vertegenwoordigd.
Uiteraard dienen terras en restaurant ook gerekend te worden tot de public area. Hier vind je ook een verhuurbalie voor skate’s, ATB’s en ander sport- en spelmateriaal. Ook zijn bij deze balie diverse cultuur-historische stadsroutes te verkrijgen, om Groningen per fiets of step te ontdekken.
 

De pluspunten op een rijtje:

· Het plan ‘lokt’ veel mensen vanuit het hele Noorden naar het terrein, het hele jaar rond.
· Het is, doordat commerciële partijen een belang hebben, rendabel en kan zelfs geld opleveren.
· De commerciële partijen zorgen voor veiligheid en continuïteit.
· Het brengt mensen in beweging.
· Het is laagdrempelig.
· Het spreekt brede lagen van de bevolking aan.
· Door het brede aanbod van activiteiten maken de verschillende doelgroepen kennis met elkaar en met activiteiten die ze normaal niet zo snel zouden doen (spin off).
· Het voorziet in de vraag naar vrijetijdsbesteding 2.0
 
Naar overzicht